Obsah
Matrika: Narodilo se Vám dítě?
a) dítě z manželství – rodič předloží matrice v místě narození dítěte:
- prohlášení rodičů o volbě jména (jmen) dítěte
- doklad o stavu: oddací list
- platné OP obou rodičů
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
b) dítě mimo manželství – matka předloží matrice v místě narození dítěte:
- prohlášení o volbě jména (jmen) dítěte
- platný OP matky
- rodný list matky
- doklad o stavu: rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci nebo úmrtní list manžela
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
c) dítě k němuž již bylo určeno otcovství – rodič předloží matrice v místě narození dítěte:
- prohlášení o volbě jména (jmen) dítěte
- souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství
- platné OP obou rodičů
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
Chcete uzavřít manželství?
a) v obřadní místnosti úřadu - snoubenci předloží na matrice, pod kterou obec místa konání obřadu patří:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství
- platné občanské průkazy
- doklad o stavu: rodné listy, popř. rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci nebo úmrtní list manžela/manželky
- popř. platný cestovní pas nebo doklad o státním občanství, výpis z evidence obyvatel o trvalém pobytu, o stavu
b) mimo obřadní místnost – snoubenci předloží na matrice, pod kterou obec místa konání obřadu patří:
- vyplněnou žádost snoubenců o povolení k uzavření manželství na jiném místě
- dále doklady viz v bodě a
- správní poplatek za sňatek mimo stanovenou místnost, popř. dobu (1 000 Kč)
c) církevní sňatek – snoubenci předloží na matrice , pod kterou obec místa konání obřadu patří:
- vyplněnou žádost o vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku (platnost osvědčení 3 měsíce od data vystavení)
- dále doklady viz v bodě a
d) snoubenec, který je cizincem – předloží na matrice, pod kterou obec místa konání obřadu patří:
- vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství s občanem České republiky (platnost vysvědčení 6 měsíců od data vystavení)
- platný cestovní pas
- doklad o stavu: rodný list, popř. rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci z předchozího manželství, úmrtní list manžela/manželky (cizozemské matriční doklady musí být opatřené předepsanými ověřeními, které musí být zároveň přeloženy do českého jazyka soudním tlumočníkem v ČR. Účast tlumočníka při uzavření manželství si zajišťují snoubenci
- potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR vydané Policií ČR (ne starší 7 pracovních dnů ke dni sňatku)
- popř. doklad o státním občanství, potvrzení o bydlišti, o stavu, prohlášení o údajích, které nelze jinak doložit
Potřebujete vystavit úmrtní list zemřelého?
Vyřizovatel pohřbu odevzdá na matrice v místě úmrtí:
- občanský průkaz zemřelého, popř. u cizince cestovní pas
- doklad o stavu zemřelého: rodný list, oddací list, rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci, úmrtní list manžela - pokud je vdovec/vdova
- občanský průkaz žijícího manžela/manželky, popř. jeho/její rodné číslo
Potřebujete vystavit duplikát matričního dokladu?
Duplikát rodného, oddacího, úmrtního listu vydá matriční úřad (v místě narození, sňatku, úmrtí) osobě, které se týká, popř. členům její rodiny – manželovi/manželce, rodiči, dítěti, prarodiči, vnukovi, vnučce, sourozenci nebo zplnomocněnému zástupci, který musí mít plnou moc k vyřízení a vyzvednutí duplikátu s ověřeným podpisem, případně osobě, která prokáže oprávněný zájem. Je nutné předložit:
- písemná žádost o vystavení matričního dokladu
- doklad o příbuzenském vztahu (rodný list, oddací list, popř. plnou moc s ověřeným podpisem, doklad prokazující oprávněný zájem)
- správní poplatek 100 Kč
Potřebujete vystavit matriční doklad pro použití v cizině?
V některých státech je matriční doklad platný pouze s předepsaným ověřením (Apostille, legalizace, superlegalize) dle platných mezinárodních smluv.
Zhotovený rodný, oddací a úmrtní list pro použití v zahraničí vydá matriční úřad (podle místa matriční události) osobě, které se týká nebo oprávněné osobě (zákon č. 301/2000 Sb.) nebo zplnomocněnému zástupci, který musí mít plnou moc s ověřeným podpisem.
K vystavení tohoto dokladu je nutné předložit na matrice v místě trvalého pobytu:
- písemná žádost
- platný občanský průkaz (popř. cestovní pas)
- doklad o příbuzenském vztahu (rodný list, oddací list, popř. plnou moc s ověřeným podpisem)
- správní poplatek 100 Kč
Chcete uzavřít manželství v cizině?
Na matrice v místě trvalého pobytu je nutné předložit:
- vyplněnou žádost o vystavení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
- platný občanský průkaz, popř. cestovní pas, výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu, o osobním stavu
- doklad o stavu: rodný list, popř. rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci, úmrtní list manžela/manželky
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
- správní poplatek 500 Kč
Pro použití v některých státech je nutno opatřit doklad předepsaným ověřením.
Chcete změnit jméno nebo příjmení?
Na matrice v místě trvalého pobytu je nutné předložit:
- písemnou žádost s odůvodněním
- platný občanský průkaz
- doklad o stavu: rodný list, popř. oddací list, rozsudek o rozvodu s nabytím právní moci, úmrtní list manžela/manželky, rodné listy dětí, souhlas druhého rodiče dítěte, aj. (osvědčení o státním občanství pokud jde o nezletilé dítě)
- správní poplatek 1 000 Kč
Změna příjmení po rozvodu manželství na příjmení předchozí:
- pokud se mění příjmení od nabytí právní moci vyznačené na rozsudku o rozvodu (dále doklady výše uvedené):
do 6 měsíců, správní poplatek se nevybírá - forma sdělení
je-li to více jak 6 měsíců, správní poplatek činí 100 Kč - formou žádosti ve správním řízení
Chcete požádat o osvědčení o státním občanství nebo k 1 pasu a není OP?
Na matrice v místě trvalého pobytu předloží za občana mladšího 18 let jeho zákonný zástupce (tj. matka, otec):
- platný občanský průkaz
- rodný list dítěte
- doklad o stavu: rodný list, popř. oddací list
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
- 100 Kč
Plnoletý občan předloží na matrice v místě trvalého pobytu:
- platný občanský průkaz
- doklad o stavu: rodný list, popř. oddací list
- popř. předchozí doklady o státním občanství a další doklady osvědčující občanství ČR
- správní poplatek 100 Kč
V obou případech bude žádost s doklady postoupena k vyřízení Krajskému úřadu Brno. Lhůta vyřízení osvědčení o státním občanství je do 30 dnů.
Potřebujete výpis z rejstříku trestů?
Na kontaktním místě Czech POINT je nutné předložit:
- platný občanský průkaz, popř. jiný doklad totožnosti
- hotovost ve výši 100,- Kč
Chcete zapsat matriční událost uskutečněnou v cizině do zvláštní matriky?
Na matrice v místě trvalého pobytu je nutné předložit:
- cizozemský matriční doklad (rodný list, oddací list, úmrtní list manžela/manželky) opatřený ověřením dle platných mezinárodních smluv spolu s překladem soudního tlumočníka v ČR
- platný občanský průkaz, popř. cestovní doklad, doklad o státním občanství ČR, prohlášení, aj.
- popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů
Matrika zápis o matriční události občana ČR v cizině spolu s doklady zasílá na zvláštní matriku na Úřadu městské části Brno-Střed.
Nahlížení do matričních knih a sbírky listin
Do matričních knih se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí fyzických osob, ke kterým došlo v České republice a narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině. Dále se do matričních knih zapisují další skutečnosti, jimiž se tyto zápisy mění a doplňují. Z provedených zápisů se vydávají matriční doklady (rodný, oddací a úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství), které obsahují údaje o skutečnostech zapsaných v matriční knize podle stavu ke dni jeho vydání.
Oprávněná osoba se může nahlédnutím do matriční knihy seznámit se všemi údaji zapsanými v matriční knize (tj. včetně dodatečných záznamů a oprav).
Dále je možné nahlédnout do sbírek listin a činit z nich výpisy za přítomnosti matrikáře. Sbírku listin vede matriční úřad pro knihu narození, knihu manželství, knihu registrovaného partnerství a knihu úmrtí za každý kalendářní rok samostatně. Sbírku listin tvoří listiny, které slouží jako podklad pro matriční zápis, jeho změnu či opravu.
Z matričních knih či sbírek listin je možné učinit i doslovný výpis, který je možné pořídit i fotokopií matričního zápisu.
Kdo a za jakých podmínek
Matriční úřad povolí nahlédnutí do matriční knihy či sbírky listin:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům těchto osob,
- pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení; pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení, může osvojenec nahlédnout do zápisu až po nabytí svéprávnosti.
Do zápisu narození dítěte, jehož matka požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem, může nahlédnout pouze matka dítěte a po dovršení 12 let i dítě.
S účinností od 1.1.2014 podle ustanovení § 25b matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958 a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
Nahlížení do matričních knih, které jsou již uloženy v archivech, je pak upraveno v ustanovení § 34 – § 41 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Jak a kam se obrátit
Žadatel navštíví matriční úřad, který vede matriční knihu, do níž chce nahlédnout. Jde-li o nahlížení do sbírky listin, která již byla předána matričním úřadem příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo krajskému úřadu, obrátí se žadatel na tento úřad.
V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, do které chcete nahlédnout, popř. na který obecní úřad obce s rozšířenou působností či krajský úřad se obrátit ve věci nahlížení do sbírky listin, potřebné informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.
Co musíte předložit
Žadatel předloží:
- žádost o povolení nahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin
- průkaz totožnosti
- doklady, kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho nebo členů jeho rodiny, případně jeho sourozenců
- doklad, kterým fyzická osoba prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
- plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce
Formuláře
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Poplatky a termíny
Poplatky
Při nahlédnutí do matriční knihy nebo do sbírky listin se za každou matriční událost uhradí správní poplatek 50,- Kč.
Matriční úřad vybere správní poplatek za vyhledávání v matričních knihách
ve výši 200,- Kč za každou i započatou hodinu, po kterou žadatel v matričních knihách
vyhledává (pátrá). Pokud žadatel v rámci nahlížení požadované zápisy nalezne,
nahlédne na ně, případně si z těchto zápisů pořídí výpisy, či si je okopíruje ručním
scannerem, vyfotí vlastním fotoaparátem či mobilním telefonem, správní poplatek
ve výši 50,- Kč za každý konkrétní zápis již nehradí.
Za doslovný výpis z matričních knih formou fotokopie matričního zápisu se hradí správní poplatek 15,- Kč za první stránku, a 5,- Kč za každou i započatou stránku, je-li kopie pořizována na kopírovacím zařízení nebo na tiskárně počítače.